center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

A vidéki sajtó más pr-játékszabályokat kíván
Ahogyan a regionális szem látja. Hermann Irén, Kreatív, 2004. február 1.

Egyre fontosabbá válik a vidéki sajtókommunikáció – állítják a pr-szakemberek és a sajtófigyelő cégek vezetői egyaránt. Az ügyfelek rájöttek: a főváros nem minden.

„Évek óta folyamatos a vidéki sajtó felértékelődése, mert a kommunikátorok egyre inkább lemondani kényszerülnek az országos médiumokról az információdömping miatt” – mondja Sarlós Gábor, a PeppeR 21 pr-ügynökség vezetője. „Legutóbb az »Apró az Aprókért« program lezárásaként 500 óvodai ajándékcsomagot osztottunk ki. Első helyszínül nem véletlenül választottuk a jászteleki óvodát: úgy gondoltuk, az esemény onnan indítva lényegesen nagyobb eséllyel kerül be az országos médiába, mintha ugyanezt egy főváros környéki óvodában tartjuk. Terveink szerencsére meg is valósultak” – teszi hozzá.

A főváros hír- és eseménytúltermelése miatt a pr-szakemberek kénytelenek tehát elszakadni Budapest vonzáskörétől és vidéken kommunikálni, ahol azonban némileg másképp játsszák a „pr-pókert”.

Kevesebb több
Egy magára valamit is adó vállalat már nem elégszik meg azzal, ha az országos sajtóban jó a híre, pláne, ha vidéki érdekeltségei vannak. A főváros – valamint az országos sajtó – tóduló híráradatában egy-egy információ ugyanis könnyen eltűnhet a süllyesztőben. Ráadásul egy nem fővárosi vagy országos lap gyakran nagyobb presztízzsel is bír vidéki olvasói körében, ezért nemritkán a helyi sajtót többen olvassák, mint az országos sajtótermékeket. Vannak olyan megyei napilapok, amelyek nagyobb példányszámban jelennek meg, mint a budapestiek (ld. táblázat). Bár az olvasottság mérése egyelőre a megkérdezettek saját bevallásán alapul – így nem egészen hiteles –, a pr-szakemberek előtt nem titok: a helyi újság gyümölcsöző lehetőségeket rejteget.

„Egy átlagos hírrel nagyon nehéz bekerülni az országos médiába, de ha van helyi vonatkozása, a regionális sajtó nyitott rá” – véli Sarlós Gábor, aki rögtön hozzáteszi, hogy a helyi megjelenést gyakran átveszi az országos sajtó is. Ezzel két legyet üthetnek egy csapásra: „Ha egy hír »csak« egy vidéki lapban jelent meg, az országos média úgy veszi, mintha meg sem jelent volna, ezért ők is feldolgozzák.” A helyi hírek gyors átvételét segíti egyébként az online média gyors fejlődése és az, hogy egyre több médiacsoport alakul ki Magyarországon.

Vidéken ugyanakkor nagyobb szerepük van a személyes kapcsolatoknak. Ritkán elég, ha az ügynökség átfaxol az illetékes rovatvezető nevére egy sajtóanyagot, sokkal többet ér, ha személyesen hívják fel az újságírót. Más szempontból viszont könnyebb a pr-szakember dolga, ha vidéki újságíróval találkozik. Gyakori jelenség, hogy a regionális médiában felkészültebb, tájékozottabb emberek dolgoznak, akik jobban mozognak saját területükön, mint fővárosi kollégáik.

Vidéken is figyel
„Míg nemrég a mennyiség volt a fő szempont, addig mára a gyorsaság lett az elsődleges érték a sajtófigyelésben” – mondta Dóka Péter, az Observer médiafigyelő cég vezetője. Szerinte éppen ezért a vidéki sajtóorgánumok tekintetében sokkal magasabbak lettek az elvárások.”

Az Observer vezetője szerint az elmúlt egy évben rohamosan nőtt azoknak az ügyfeleiknek a száma, akik vidéki sajtótermékekkel bővítették a figyelt orgánumok körét. Dóka Péter ennek okát a felgyorsult kommunikációs környezetben látja. Szerinte a cégek számára egyre fontosabb, hogy fővároson kívüli megjelenéseikről is azonnali értesítést kapjanak. Eddig ezt többé-kevésbé saját vagy az ügynökségük munkatársaival végeztették, a gyorsaság kedvéért ugyanakkor egyre többször veszik igénybe sajtófigyelő cégek szolgáltatásait, kihasználva azt, hogy ők akár 24 órán belül is hozzájuthatnak vidéki cikkekhez.

A regionális elektronikus médiumok egyelőre mostoha helyzetben vannak nyomtatott társaikkal szemben. Míg a vidéki nyomtatott sajtó 80-90 százalékát szemlézik a sajtófigyelők, addig a tévék, illetve rádiók esetében ez az arány 10 százalék körül van. „Ebben a tekintetben ugyancsak a kezdetek kezdetén vagyunk, míg a print médiumok közül gyakorlatilag mindent figyelünk, amit érdemes” – mondta Dóka Péter.
Az Internet Securities ugyan nem fed le tévés és rádiós médiumokat, viszont az adatszolgáltatókkal, köztük a vidéki újságokkal kötött szerződései értelmében partnereitől minden cikket megkap elektronikus formában, amint nyomdakész állapotba kerül az újság. Ezzel a cég az egyik leggyorsabb szolgáltatást nyújtja, de azzal a hátránnyal, hogy az ügyfelek nem láthatják a szöveg-, illetve képi környezetet, amit gyakran hiányolnak is.

„Ezt azonban jelentősen ellensúlyozza az a tény, hogy az információkhoz olyan rövid időn belül hozzájutnak, hogy bőven van idejük az esetleges válaszreakciót kidolgozniuk” – mondta Hidvégi Péter, a több közép-európai országban is jelen lévő Internet Securities ügyvezetője.

Torkon ragadja
„A multinacionális vállalatok és a politikai pártok járnak élen azok közül, akik az utóbbi időben élénken érdeklődnek a vidéki sajtómegjelenések iránt” – tudtuk meg Dóka Pétertől. A több országban jelen lévő Observer vezetője hozzátette: ez is egy fejlődési szakasz, amin a nyugati vállalatok már átestek, Magyarországon azonban jelenleg kiegyenlítődés zajlik a központi és a többi régió között, azaz a vidék folyamatosan felértékelődik. Ez pedig érvényes a vidékről szóló híradásokra, cikkekre is. A konkurens Internet Securities vezetője szerint a főváros és a vidék közti különbség fokozatosan tűnik el, mivel egyre több cég nyit üzletileg is a vidék felé. Hidvégi Péter szerint ezt támasztja alá az is, hogy az általuk biztosított szoftver segítségével ügyfeleik elsősorban gazdasági, üzleti, pénzügyi, illetve politikai írásokra keresnek.

Lassan a vidéki rádiók és tévék is kezdik felfedezni, hogy egy-egy sajtóadatbankba érdemes bekerülniük, ezért már ők maguk jelentkeznek a sajtófigyelőknél. Egyre színvonalasabbak az újságok online verziói is, ezzel könnyítve a felhasználóknak az archívumban való keresést.

A legjelentősebb vidéki lapok.

Hermann Irén

Ahogyan a regionális szem látja. A vidéki sajtó más pr-játékszabályokat kíván. Kreatív, 2004. február 1.